Normal_inspectie_jeugdzorg

In november en december 2015 onderzochten de Inspecties Jeugdzorg en Gezondheidszorg de kwaliteit van Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid, Noord- en Oost Gelderland en Gooi en Vechtstreek. Dat meldt Inspectie Jeugdzorg.

Per 1 januari 2015 zijn het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) en het Steunpunt Huiselijk Geweld (SHG) samengevoegd tot ‘Veilig Thuis’, advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling. In Nederland zijn inmiddels 26 organisaties van Veilig Thuis. De inspecties voeren in 2015 en 2016 stapsgewijs toezicht uit bij al deze organisaties en zullen hierbij verschillende aspecten belichten.

Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid voldoet aan 18 van de 24 verwachtingen. Zo beschikt Veilig Zuid-Holland Zuid over kwantitatief en kwalitatief voldoende personeel en materieel. Ook zet het gekwalificeerde professionals in die ervoor zorgen dat acuut onveilige situaties worden opgeheven. Er zijn echter ook verbeterpunten. Zo beschikt Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid niet over één registratiesysteem, is een vertrouwensarts niet 24/7 bereikbaar en kunnen medewerkers tijdens kantooruren niet altijd een beroep doen op een gedragswetenschapper.

Veilig Thuis Noord- en Oost Gelderland voldoet aan 19 van de 24 verwachtingen. Zo zet de organisatie gekwalificeerde professionals in die goed zicht houden op de veiligheid van alle leden van gezinnen en huishoudens en die ervoor zorgen dat acuut onveilige situaties worden opgeheven. Echter beschikt de organisatie niet over één registratiesysteem en kunnen medewerkers tijdens kantoortijden niet altijd een beroep doen op een gedragswetenschapper.

Veilig Thuis Gooi en Vechtstreek voldoet aan 14 van de 24 verwachtingen. De organisatie zet gekwalificeerde professionals in en beschikt over kwalitatief en kwantitatief voldoende materieel. Maar bij deze Veilig Tuis-organisatie is de vertrouwensarts niet 24/7 bereikbaar en houden professionals niet altijd goed zicht op de veiligheid van alle leden van gezinnen en huishoudens.

De inspecties willen dat de organisaties verbetermaatregelen treffen om aan alle verwachtingen te voldoen. 

©Nationale Zorggids