Normal_baby_eten

Leden van de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Kinder- en Dieetvoedingsproducten (VNFKD) gaan etiketten, websites en andere uitingen laten controleren door de Keuringsraad KOAG/KAG. Deze onafhankelijke keuringsinstantie gaat toezien op de naleving van een specifieke Gedragscode reclame zuigelingenvoeding, zo is overeengekomen met de NVWA. Dit meldt de VNFKD. 

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft recent een aantal uitingen op productverpakkingen en websites aangemerkt als niet-toegestane reclame. Het gaat hierbij om bewoordingen en beelden die de branche interpreteert als informatieverstrekking die ouders helpt een weloverwogen keuze voor een product te kunnen maken.
 
Om de ontstane situatie het hoofd te bieden heeft de VNFKD met de NVWA afgesproken tot zelfregulering via de Keuringsraad KOAG/KAG over te gaan. De Keuringsraad KOAG/KAG is bezig in samenspraak met de NVWA een gedragscode op te stellen. Alle uitingen rondom producten voor zuigelingenvoeding kunnen leden van de VNFKD ter goedkeuring voorleggen aan de Keuringsraad. Fabrikanten weten zo vooraf waar ze aan toe zijn en alle etiketten en andere uitingen voldoen aan de bestaande wet- en regelgeving.
 
De sector deelt met de NVWA het belang dat baby's en jonge kinderen optimale voeding krijgen. 
 
© Nationale Zorggids