Eerder jaar stopte zorgverzekeraar Menzis met het gezondheidsprogramma Samen Gezond. Vorige week maakte a.s.r. bekend haar Vitality-programma aan te passen. De eigen bijdrage voor verzekerden verdwijnt, maar tegelijkertijd wordt er flink ingeleverd op hun bonussen. Gebruikers zijn teleurgesteld, maar volgens psychologisch onderzoeker David de Buisonjé zijn deze fitprogramma’s echt te duur voor verzekeraars: ze moeten erin investeren, maar plukken de vrucht er niet van. Dit meldt NOS.
Volgens sommige gebruikers was Vitality van a.s.r. met mooie bonussen, zoals cadeaubonnen, zeer effectief. Zo vertelt een klant dat het motivatie was om te bewegen en dat ze door de jaren heen ook echt wat kilo’s is kwijtgeraakt dankzij het programma. Maar onderzoeker Buisonjé stelt dat er altijd al twijfels zijn geweest over de effectiviteit ervan. “Het risico is dat vooral fitte mensen dit soort programma’s en apps gebruiken.”
Beloningen zijn effectief op de korte termijn
Beloningen kunnen echter wel een positief effect hebben en ervoor zorgen dat mensen in korte tijd hun doelen behalen. Mensen zijn bereid om te sporten als het hen geld in de vorm van een cadeaubon oplevert.
Gezondheidsprogramma’s kunnen preventief werken. Daarom vindt Buisonjé het ook jammer dat er op de programma’s wordt bezuinigd. Mensen die er actief mee bezig waren, lopen het risico terug te vallen in hun oude gedrag. Hij denkt dan ook dat beloningen juist aantrekkelijker moeten zijn, vooral voor mensen die er meer baat bij hebben.
Windowdressing
De Nederlandse Sportraad wordt niet warm of koud van het bestaan van fitprogramma’s van zorgverzekeraars. Volgens de raad is er enkel sprake van windowdressing, waarbij ze doen alsof het een investering is in preventie, terwijl het eigenlijk een onderdeel is van hun marketingstrategie. Ook zegt de instantie al te hebben vastgesteld dat de programma’s geen betekenisvolle bijdrage leveren.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky