Normal_radboud_medisch_centrum_centrale_ingang_nijmegen

(Novum) - Zorgverzekeraar Achmea ontkent dat er onvoldoende zorg is ingekocht bij het Radboudumc waardoor klanten niet meer bij het ziekenhuis in Nijmegen terecht kunnen. Het ziekenhuis meldde eerder op de avond dat sinds 25 november met Achmea is afgesproken dat nieuwe Achmea-patiënten dit jaar naar andere ziekenhuizen moeten uitwijken.

Volgens een woordvoerder van Achmea blijkt niet uit de cijfers van het ziekenhuis dat het budget wordt overschreden. "We hebben pas eind oktober cijfers ontvangen en als we daar twee maanden bij optellen dan blijven we net binnen de afspraken. Misschien gaan we er net overheen, maar we hebben al een toezegging gedaan voor nog een paar miljoen."

Achmea-klanten kunnen volgens het ziekenhuis intussen uitwijken naar een ander ziekenhuis of een afspraak maken voor in het nieuwe jaar. Het zou gaan het om enkele honderden tot maximaal duizend patiënten. Spoedgevallen, kinderen en mensen die gebruikmaken van academische zorg zijn wel nog welkom.

De financiële mensen van Achmea en Radboud zijn volgens de Achmea-zegsvrouw nog in gesprek. De verzekeraar is verbaasd over de 'voorbarige berichtgeving' en neemt dinsdag contact op met het ziekenhuis.