Normal_dokter5

Patiënten vergeten vaak wat de dokter hen heeft verteld tijdens een gesprek, ook vraagt 46 procent van de patiënten niet alles wat ze wilden vragen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO, in opdracht van Zilveren Kruis. Patiënten maken te weinig gebruik van de mogelijkheden om toch genoeg betrokken te zijn bij het vervolgtraject, bijvoorbeeld door iemand mee te nemen naar het gesprek of door het gesprek op te nemen. Dat meldt Zilveren Kruis. 

Een patiënt kan pas een weloverwogen beslissing maken samen met de arts als deze de diagnose begrijpt en de afweging van de keuzes snapt. Maar een vierde van de patiënten vindt het lastig om te begrijpen wat de arts zegt. Een derde vergeet de inhoud van het gesprek zodra hij de spreekkamer uitloopt. Uit het onderzoek van TNS NIPO en Zilveren Kruis onder 1.274 patiënten blijkt dat emotie vaak een grote rol speelt. Negatieve emoties spelen hebben bij een op de vier patiënten bijvoorbeeld invloed gehad op de behandelkeuze.

Opties als iemand meenemen of het gesprek opnemen, worden bijna niet benut. Zo neemt 61 procent van de patiënten zelden of nooit iemand mee voor een artsenbezoek. 96 procent neemt een gesprek niet op, maar 36 procent zou dit wel willen doen. Het nieuwe online platform van Zilveren Kruis moet bijdragen aan een goede voorbereiding op het gesprek met een arts. Want een goede voorbereiding zorgt voor meer zekerheid, en draagt bij aan het maken van een weloverwogen beslissing. Het platform genaamd 'Beter naar de dokter' is ontwikkeld in samenwerking met huisartsen, specialisten en patiënten. Hierop staat een zogenoemde slimme vragenlijst centraal. Met een speciale tool kunnen patiënten voorafgaand aan een doktersbezoek hun eigen vragenlijst opstellen. Zilveren Kruis wil Nederlanders zo stimuleren om beter voorbereid het zorgtraject in te gaan. 

© Nationale Zorggids