Normal_6386

GRONINGEN - De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) start in september 2012 met een interdisciplinaire masteropleiding Visuele stoornissen: diagnostiek en ondersteuning. Deze masteropleiding is bedoeld voor professionals op het gebied van onderwijs, zorg en revalidatie van mensen met visuele stoornissen of verstandelijke en visuele stoornissen.

Dr. Paul Looijestijn, onderwijscoördinator van de opleiding: "De masteropleiding biedt een interdisciplinaire benadering van visuele stoornissen en verstandelijke en visuele stoornissen. Onze missie is om studenten uit het werkveld op te leiden in kwalitatief en kwantitatief onderzoek, met als doel de participatie van kinderen en volwassenen met visuele stoornissen, en met een combinatie van verstandelijke beperkingen en visuele stoornissen te verbeteren."

Verbetering kwaliteit van leven
Studenten worden na afronding van de opleiding Master of Science in de pedagogische wetenschappen en zijn dan goed gekwalificeerd om onderzoek te doen op het gebied van mensen met visuele stoornissen of met verstandelijke beperkingen en visuele stoornissen. Gebrek aan kennis van hulpverleners op dit gebied heeft vaak ernstige negatieve gevolgen voor de kwaliteit van leven voor mensen uit deze doelgroepen.

Wat is cerebrale visuele inperking (CVI) en de neuropsychologische diagnostiek van hogere visuele functies? Hoe ontwikkelen visuele stoornissen bij een progressieve ziekte van het netvlies of in de hersenen? En ook: wat voor gevolgen heeft het niet kunnen onderscheiden van gezichten of gezichtsuitdrukkingen voor de dagelijkse sociale contacten?

Interdisciplinaire benadering
Met een interdisciplinaire benadering is deze masteropleiding de eerste ter wereld die gebaseerd is op de International Classification of Functioning, Disability and Health van de Wereldgezondheidsorganisatie én het ondersteuningsmodel van de American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.

© Nationale Zorggids