Normal_10484

APELDOORN - De Apeldoornse Huisartsenpost lanceert vandaag een speciale applicatie (app) voor de smartphone. De huisartsenpost hoopt met de app het aantal 'onnodige' telefoontjes naar de huisartsenpost te kunnen terugdringen en zo kosten te besparen. Dat meldt De Stentor.

Middels de app kunnen cliënten eenvoudig te weten komen wat men zelf kan doen om klachten te verhelpen en waneer het raadzaam is medische hulp te zoeken.

Volgens directeur Gert-Jo van Doornik van de Apeldoornse Huisartsenpost twijfelt veertig procent van de bellers over het al dan niet inschakelen van de huisarts. De app moet die twijfel wegnemen en onrust voorkomen.

Volgens Van Doornik is het erg onwaarschijnlijk dat er door de applicatie verkeerde adviezen worden verstrekt. "Maar we kunnen niets uitsluiten", aldus Van Doornik. Het ontwikkelen van de app heeft ongeveer 100 duizend euro gekost. Bij bewezen effectiviteit wordt de applicatie verder ontwikkeld.

© Nationale Zorggids / Arend Jan Wonink