Euthanasielijn, bellen, geen vervolg

UTRECHT – Uit onderzoek door EMGO+ van VUmc en het NIVEL, blijkt dat de hulplijn voor verpleegkundigen en verzorgenden voor steun en consultancie bij euthanasie te weinig gebeld wordt. Wel hebben de medewerkers van de lijn goed werk verricht, zo meldt het NIVEL.

Tussen maart vorig jaar en oktober dit jaar is de hulplijn slechts 56 keer gebeld. Dit werd het meest gedaan door verpleegkundigen uit de thuiszorg met een HBO-opleiding en ruime ervaring. Hoewel artsen verantwoordelijk zijn over beslissingen rond euthanasie zijn soms verpleegkundigen en verzorgenden ook betrokken bij de besluitvorming. Bijvoorbeeld doordat patiënt of familie er met hen over praten. Ook zijn ze soms betrokken bij de voorbereidingen voor de uitvoering van euthanasie.

Door de geringe belangstelling wordt het project met de helpdesk niet vervolgd. Om de kennis over euthanasie onder verpleegkundigen en verzorgenden te vergroten is het wellicht beter om ze bijscholing te geven of informatie via websites te geven, aldus het NIVEL.     

© Nationale Zorggids / Jochum Admiraal