Logo_fnv_logo

De FNV opent een Zorgactiepunt in Utrecht. Vanaf 17 mei kunnen thuiszorgcliënten, hun familieleden en thuiszorgmedewerkers met hun verhalen over de huishoudelijke zorg terecht bij dit Zorgactiepunt. Gewapend met deze verhalen willen thuiszorgmedewerkers ervoor zorgen dat de gemeente de huishoudelijke zorg in Utrecht goed regelt. Dat meldt FNV.

De gemeente Utrecht bezuinigde fors op de huishoudelijke zorg door iedereen standaard 1,5 uur hulp per week te geven. Op 3 mei jongstleden oordeelde de rechtbank Midden-Nederland dat deze norm van 78 uur huishoudelijke zorg per jaar die de gemeente hanteert, onvoldoende gefundeerd is. Iedereen die de gevolgen ervaart van het Utrechtse huishoudelijke zorgbeleid is van 17 mei tot en met 23 juni welkom om zijn of haar verhaal te doen op het Zorgactiepunt. 

Door dit beleid staan de arbeidsvoorwaarden van thuiszorgmedewerkers onder druk en krijgen kwetsbare inwoners van Utrecht minder uren zorg dan ze nodig hebben en ook minder goede zorg. Cihan Lacin van de FNV: “Wat Utrecht doet door iedereen standaard 1,5 uur zorg te geven, is natuurlijk absoluut geen maatwerk. Kwetsbare mensen moeten de zorg krijgen die ze nodig hebben. Dat gebeurt nu vaak niet meer. Deze korting op de thuiszorg is onbegrijpelijk tegen het licht van verzorgingshuizen die sluiten omdat mensen langer thuis moeten blijven wonen. Met het zorgactiepunt willen we laten zien dat dit echt niet kan en dat kwetsbare mensen hierdoor flink in de problemen komen.”

©Nationale Zorggids