Normal_amsterdam_bus

Een groot deel van de opgehoogde bushaltes in Amsterdam voldoet niet aan de wettelijke normen. De komende twee jaar worden veertig van de 115 verhoogde haltes aangepast. Dat meldt het Parool.

In de meeste gevallen gaat het om een verbinding tussen de halte en de stoep die hinderlijk is voor mensen met motorische afwijkingen. Ook maken obstakels op geleidestrepen op de grond het lastig voor mensen met een visuele handicap om gebruik te maken van het openbaar vervoer, zegt Bart Weggeman van Cliëntenbelangen Amsterdam.

De gemeente is van plan om in twee jaar vierhonderd van de vijftienhonderd nog niet verhoogde bushaltes aanpakken. Weggeman betwijfelt of dat gaat lukken in die tijd, omdat de stad volgens hem in de afgelopen jaren met pijn en moeite honderd haltes heeft verhoogd. 'Het zou wat zijn als ze nu ineens kunnen werken in een tempo van tweehonderd per jaar.' Volgens Weggeman heeft de stad jarenlang een volledig gebrek aan ambitie laten zien. 'Amsterdam is weliswaar vroeg begonnen, maar is na de buurgemeenten pas als laatste klaar, lijkt het. De stad loopt zwaar achter.'

Weggeman constateert gaten in de reismogelijkheden voor mensen met een beperking. 'Er zijn nu haltes waar mensen met een handicap wel kunnen instappen, maar het probleem is dat er vervolgens een hele reeks haltes komt waar ze niet kunnen uitstappen.'

Alle overige haltes zullen pas worden aangepakt na 2015. Eind dit jaar wordt besloten door het GVB welke routes blijven bestaan. Dan zal ook duidelijk worden welke haltes moeten worden aangepast.

© Nationale Zorggids