Normal_ggz

Middelmatige zorg komt te veel en te vaak voor in de GGZ. Instellingen zeggen dat de patiënt centraal staat, maar dit blijkt in de praktijk niet het geval. En als het erop aankomt wordt de familie nergens bij betrokken. Daar moet snel verandering in komen, vindt Ypsilon. Dit blijkt uit een manifest van de vereniging in het tijdschrift YN.

De vereniging schrijft in het manifest dat er grote stappen te nemen zijn op het gebied van basiszorg, het gezondheidssysteem in zijn geheel en de aandacht voor familie. Zo bestaat behandeling vaak alleen uit medicatie. Aandacht en ondersteuning vormen bijna nergens de basis. Daarbij voelen GGZ mantelzorgers grote druk omdat ze geen steun of training ontvangen, of omdat ze niet aanwezig mogen zijn bij besprekingen over de behandeling. Ook zijn de wachttijden op behandeling in specialistische GGZ zijn onacceptabel lang, stelt Ypsilon.

Ypsilon roept alle betrokkenen op om de gang van zaken binnen GGZ radicaal aan te passen. Ze vinden dat patiënten en familie in de GGZ beter verdienen. “Deze tijd vraagt om lef, om nieuwe stappen, om een andere manier van werken. Om professionals en bestuurders die uitgaan van betrokkenheid en present zijn, die vanzelfsprekend uitgaan van werken in de triade en die energie steken in de zwakste groep. Om bestuurders en politici die snappen dat er meer nodig is dan alles op papier goed geregeld te hebben”, zeggen voorzitter Jan Zandijk en Bert Stavenuiter, directeur van de vereniging.

Het manifest is door Ypsilon aangeboden aan Marjan ter Avest, directeur van het Landelijke Platform Ggz. Zij zegde toe dit in haar kantoor op te hangen, om hier zo dagelijks aandacht aan te besteden. 

©Nationale Zorggids