Normal_lachgas_patroon_patronen_cartridge_slagroom__vermelden_foto_greenzeb__cc_by-sa_3.0__

Een kledingmerk had in haar winkel Heisa Space Experience in Amsterdam een ruimteschipachtig hoekje ingericht om bezoekers een lachgasballon te laten consumeren. Hier is het per direct mee gestopt na klachten van de verhuurder van het pand. Dit meldt de Telegraaf. 

Onder het mom van ‘even van de wereld zijn’ kregen bezoekers bij aankoop van een kledingstuk de mogelijkheid om in een soort lounge een lachgasballon te gebruiken. Dit zou goed bij het concept van het merk passen, aldus de oprichter.

Ook de gemeente is niet te spreken over de actie van de winkel en is blij dat de verhuurder ingreep. De winkel was van plan om tot en met 27 december bij iedere aankoop een lachgasballon aan te bieden.

Lachgas steeds populairder

Hoe vaker iemand lachgas gebruikt, hoe groter de kans op klachten, zegt het Trimbos-instituut.
Eenmalig gebruik hoeft dus niet per se schadelijk te zijn, maar eigenlijk is er nog te weinig bekend over de nieuwe partydrug dat hier niet al te veel over gezegd kan worden. Uit onderzoek blijkt wel dat steeds meer jongeren en jongvolwassenen de afgelopen jaren lachgas zijn gaan gebruiken.

Lachgas geeft een kortdurende, maar sterke roes. Door het zuurstoftekort dat optreedt kunnen gebruikers last krijgen van duizeligheid, hoofdpijn, verwardheid, misselijkheid en flauwvallen. Langdurig gebruik kan hersenbeschadiging veroorzaken omdat het gas de werking van vitamine B12 blokkeert. Daarnaast is er risico op bevriezing (van de longen, lippen, neus en stembanden), gehoorschade en zelfs onvruchtbaarheid. 

Door: Redactie Nationale Zorggids