Logo_patientenfederatie_nederland

De inhoud van medische dossiers van patiënten is een kwart van de tijd niet op orde. Dossiers zijn niet bijgewerkt, informatie ontbreekt of er staat onjuiste informatie in. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland samen met televisieprogramma Kassa. De patiëntenfederatie liet een zorgpanel, bestaande uit tweehonderd man, dossiers opvragen bij ziekenhuizen en huisartsen. Dat meldt Patiëntenfederatie Nederland. 

Tweehonderd mensen vroegen om hun medisch dossier bij een ziekenhuis of huisarts. Dit ging in 170 gevallen gemakkelijk, echter kregen 36 mensen hun dossier ten onrechte niet mee: de zorgverlener weigerde of het dossier was niet compleet. Enkele mensen moesten betalen om hun eigen dossier te kunne inzien en bij drie van de aanvragers werd een consult in rekening gebracht. Een deelnemer vroeg in drie verschillende ziekenhuizen zijn dossier op, maar geen enkel ziekenhuis kon een correct dossier leveren.

“We kregen al langer signalen dat het niet altijd goed gaat als iemand zijn medisch dossier wil inzien. Daarom hebben we dit onderzoek gehouden. Maar wat er uitkomt, overtreft onze zwartste verwachtingen”, zegt Dianda Veldman, directeur van de Patiëntenfederatie. Ze vindt het onvoorstelbaar dat inzage in dossiers geweigerd wordt. “Dat is een wettelijk recht van de patiënt”, aldus Veldman. De Patiëntenfederatie wil dat de patiënt zelf beheerder wordt van zijn medisch gegevens, om zo problemen te voorkomen.

Door: Redactie Nationale Zorggids