Logo_logo_windesheim

Als ex-verslaafde je eigen ervaringen gebruiken als bijzondere deskundigheid in het werk als hulpverlener of sociaal werker? Dat was tot voor kort ondenkbaar. De SPH-opleiding van hogeschool Windesheim biedt inmiddels aan studenten die verslaafd zijn geweest, psychiatrische problemen hebben gehad of andere ervaringen hebben met ontwrichting of beperkingen, de mogelijkheid om deze ervaringen op deskundige wijze te gebruiken in hun beroep. Dat meldt Windesheim.

De opleiding is verrijkt met deze ervaringen die in lessen worden uitgewisseld en die als complementaire bron van kennis in de hele opleiding worden benut. Windesheim is de eerste en enige hogeschool met een afstudeerrichting Ervaringsdeskundigheid binnen de opleiding SPH. De bijzonder plek die ervaringsdeskundigheid inneemt binnen het onderwijs van de opleiding SPH, is grotendeels te danken aan Alie Weerman. Zij is docent bij de genoemde opleiding een belangrijke voorvechter van de erkenning van ervaringsdeskundigheid in reguliere opleidingen voor zorg en welzijn.

De combinatie professionaliteit en ervaringsdeskundigheid werd in eerste instantie gezien als iets onwenselijks. Iemand was óf ervaringsdeskundige óf professioneel opgeleid sociaal werker. Een onnodige scheiding van twee voor elkaar relevante werelden, meende Alie Weerman. Zij vond dat de beroepsrol van de professionele hulpverlener meer ruimte moet bieden aan persoonlijke ervaringen en aan een meer persoonlijk en gelijkwaardig contact met cliënten. Hulpverleners zijn ook mensen en hebben vaak ervaringen als cliënt. Jarenlang zette Weerman zich in om de scheiding tussen beide werelden weg te nemen. Met positieve resultaten gezien het feit dat SPH Windesheim ervaringskennis enige jaren geleden al als volwaardige bron van kennis erkende en nu een groep studenten kent die de eigen cliëntervaringen als bijzondere vorm van kennis uitdraagt in de opleiding en het werkveld.

Met haar promotie wil Alie Weerman ervaringsdeskundigen een steun in de rug geven. Een eigen verhaal inzetten bij de begeleiding van cliënten moet volgens haar professioneel gebeuren, in het belang van de cliënt. Het omgaan met schaamte, stigma en onmacht speelt bij cliënten een belangrijke rol. Hulpverleners die zelf dergelijke ervaringen hebben gehad, kunnen hier vaak goed bij aansluiten. Zij kunnen cliënten hoop geven en bemoedigen als zij de moed hebben hun eigen ervaringen bekend te maken. Ervaringskennis is een andere soort kennis dan wetenschappelijke kennis. Ervaringskennis heeft te maken met levenswijsheid. 

©Nationale Zorggids