Normal_normal_jeugdzorg_jongeren_jonge_mensen

Professionals in jeugdteams weten vaak niet waar ze incidenten moeten melden. Daarbij weten jongeren en hun ouders de weg niet te vinden naar het juiste jeugdloket van de gemeente en is klachtenprocedure voor ouders en kinderen erg complex. De weg binnen het jeugddomein is onder andere ingewikkeld omdat binnen de jeugdteams diverse moederorganisaties verantwoordelijk zijn. Dit meldt Binnenlands Bestuur.

Uit de publicatie 'Jaarbeeld 2015 Landelijk Toezicht Jeugd' van de Inspectie Jeugdzorg, Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en Inspectie Veiligheid en Justitie blijkt dat de wijkgerichte aanpak mede de schuld draagt voor de onduidelijkheden binnen het jeugddomein. Jeugdteams zijn momenteel druk in ontwikkeling. Vaak verschillen ze onderling sterk, afhankelijk van de keuzes die gemeenten maken. De variatie ligt bijvoorbeeld in de zwaarte van de geboden hulp, de hulpwijze van een team en de organisatie van de teams. Er zijn teams die slechts eenvoudige vragen en problemen aannemen, maar zijn er ook teams die juist de zwaardere problematiek op zich nemen. Sommige teams behandelen problemen zelf, anderen verwijzen direct door. Er zijn jeugdteams waarbij de betrokken professionals binnen de kaders van hun moederorganisatie werken, andere teams stellen zelf richtlijnen op en er zijn zelfs teams waarbij alle professionals in dienst zijn van een stichting.

Op dit moment ligt de verantwoordelijkheid voor onder andere de kwaliteit van de jeugdhulp en de afhandeling van calamiteiten vaak bij de moederorganisatie. Volgens de inspecties levert dit juist vaak problemen op. “Verantwoordelijkheden van de moederorganisatie en het jeugdteam raken bijvoorbeeld vermengd en het is voor de professionals en cliënten niet duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is. De moederorganisaties hebben geen zicht op de inhoudelijke keuzes die worden gemaakt en geen toegang tot het registratiesysteem van het jeugdteam”, schrijven de inspecties. Hun conclusie is dat dit alles het voor de moederorganisatie het bijna ondoenlijk maakt om de verantwoordelijkheid te kunnen dragen. Door alle variaties binnen de jeugdteams is het voor professionals onduidelijk of en waar ze incidenten kunnen melden. Dit terwijl een adequate registratie belangrijk is. De complexiteit van klachtenmelding voor ouders ligt bij het feit dat er verschillende moederorganisaties betrokken zijn bij één team, de vraag voor hen is dan: bij welke organisatie moet de klacht gemeld worden? 

©Nationale Zorggids