Normal_groente

Nederlandse kinderen eten lang niet genoeg groente en fruit en daarom komen er reclamespotjes die het eten hiervan moeten stimuleren. Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken vindt het de hoogste tijd om betere eetgewoontes aan te prijzen en om consumenten aan te sporen om meer groente en fruit te kopen. Volgens Van Dam kunnen we reclamespotjes over broccoli verwachten op de televisie. Dit meldt Algemeen Dagblad.

Van Dam gaat samen met de tuinbouwsector een promotiecampagne opzetten waarbij het eten van voldoende groente en fruit gepromoot wordt. “In elke gemiddelde schoolklas zit maar één kind dat genoeg groente eet. En slechts één op de honderd kinderen krijgt genoeg fruit. Die cijfers hebben wij enorm getriggerd.” De tuinbouwsector zal ongeveer de helft van de kosten van de campagne op zich nemen, de andere helft wordt gesubsidieerd door de Europese Unie.

Naast reclamespotjes moet de voedselindustrie ook innovatiever worden, aldus de staatssecretaris. Ideeën zoals de snoeptomaatjes en groentefriet zijn een stap in de goede richting geweest in het verleden. “Probeer je kind maar eens een gewone tomaat te laten eten. Juist die kleurverschillen (in snoeptomaatjes) vinden kinderen heel leuk.” Deze nieuwe innovaties moeten vooral ook makkelijk in gebruik zijn, want jonge ouders willen niet te lang in de keuken staan. Zo zijn er al paprika's zonder pitjes op de markt.

Nog dit jaar zal Van Dam met reclamebureaus starten om de spotjes vorm te geven. De bedoeling is dat deze niet onder doen voor de reclames van onder andere Unilever, Mars en Burger King. Wanneer de spotjes uiteindelijk op televisie te zien zijn, is nog niet bekend.

© Nationale Zorggids