Normal_copyright_stockfreeimages_yoga_strand_zee_ontspanning_gelukkig

Zorg aan kwetsbare groepen is tot nu toe meestal probleemgericht. Een goed alternatief is het om deze mensen aan te spreken op wat zij zelf ervaren als welbevinden, passie en intrinsieke motivatie. Dat stelt gedragswetenschappers Laura Weiss van de Universiteit Twente, zo meldt de universiteit. 

In haar proefschrift onderzoekt Laura Weiss de zogeheten ‘Geluksroute’. Deze interventie richt zich op een kwetsbare groep met diverse risicofactoren voor een laag welbevinden: eenzaamheid, chronische gezondheidsklachten en een lage sociaal-economische status. Weiss: “De huidige zorg is ingesteld op problemen en klachten, diagnose en behandeling. Maar bij de zeer kwetsbare groep die wij hebben onderzocht, blijkt die aanpak onvoldoende. De meesten kunnen door hun meestal meervoudige chronische ziektes, zoals reuma of diabetes, niet meer werken en zijn in een sociaal isolement terecht gekomen. Ze ontvangen meer en meer zorg, zonder verder te komen in hun leven.”

Tijdens de Geluksroute ontdekken de deelnemers samen met een getrainde consulent wat hun passie is. Dit is heel individueel, voor de één is het schilderen, voor de ander muziek. De volgende stap is om bezig te gaan met een activiteit die bij deze passie aansluit. Omdat de deelnemers vaak extreem weinig financiële middelen hebben, krijgen ze eenmalig een budget van 500 euro. Niet iedereen heeft dat nodig, sommigen doen bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Met de Geluksroute worden mensen geactiveerd en weer in de maatschappij geïntegreerd door gebruik te maken van hun eigen kracht in plaats van te focussen op wat zij niet meer kunnen.

In een gerandomiseerd onderzoek werden 108 deelnemers verdeeld over de interventiegroep en een controlegroep, die traditioneel-probleemgerichte zorg ontving. Bij beide waren na afloop het welbevinden toegenomen en de depressieve symptomen en gevoelens van eenzaamheid verminderd. Op andere punten voldeed de geluksroute echter duidelijk beter, constateert Weiss. “Deze deelnemers bleken meer tevreden over hun contacten met de consulent en de manier waarop zij werden aangesproken, en duidelijk meer mensen rapporteerden positieve effecten.”

Door: Redactie Nationale Zorggids