De Nederlandse vereniging voor Traumachirurgie (NVT) wil een helmplicht invoeren voor mensen op een e-bike. De Fietsersbond ziet niets in dat plan, omdat veel mensen dan zouden stoppen met fietsen. Dat meldt de NOS.
De trauma-artsen pleiten voor een helmplicht omdat zij steeds meer mensen met hoofdletsel zien na een ongeluk. "Veel van hen zijn al wat oudere mensen die ook suiker- en/of een hartziekte hebben. Dus elk letsel is voor deze mensen dubbel zo ernstig", zegt voorzitter Inger Schipper.
Volgens Saskia Kluit van de Fietsbond ligt de oorzaak van de ongelukken bij de onveilige fietspaden. "Een van de grootste redenen waarom ouderen in het ziekenhuis terechtkomen, zijn de paaltjes waar ze tegen aan rijden”, zegt zij. “Dan slaan ze soms over de kop. Dat van die paaltjes kan volgend voorjaar opgelost zijn, wanneer de gemeentes de paaltjes na het strooiseizoen niet terugplaatsen."
Kluit is bang dat het aantal fietsers zal afnemen door een mogelijke helmplicht. Die ontwikkeling is zichtbaar in andere landen waar de helmplicht al een feit is, zo stelt zij. Dat zou voor Nederland ontzettend jammer zijn, omdat dit land een van de meest verkeersveilige landen in de wereld is.
Vandaag worden er tijdens een bijeenkomst van de NVT cijfers gepresenteerd over de hoeveelheid ongelukken met e-bikes en de gevolgen ervan. Dit wordt gedaan door traumachirurgen uit Noord-Nederland. De NVT wil een vergelijkbaar onderzoek in heel Nederland uitvoeren, zodat ze het advies beter kan onderbouwen.
© Nationale Zorggids
Ondersteun graag voorstel van trauma-artsen. Niet alleen bij paaltjes, maar ook in andere omstandigheden zijn er hoofdwonden bij het vallen met de fiets. Door de zware accu val je met een e-bike veel sneller als bij een gewone fiets. Als het dragen van helm verplicht wordt, is er geen drempel meer om er een te gebruiken.
Als ik mensen met een e-bike langs mijn huis zie fietsen, gaan ze rond de 35 à 40 km per uur, van de zotte gewoon. Levensgevaarlijk, als automobilist ben je hier niet op ingesteld. Dat van die paaltjes is je reinste onzin. Het gedrag van de e-biker moet bijgesteld worden, ze gaan gewoon veel te hard.
laat iedere elextr fiets koper een cursis doen van een kwartier doe dit gratis aanbieden bij aankoop . de bediening en rij gedrag dit help al veel. de meeste mensen weten niks over opschakelen en terug schakelen bij het stoppen.