Normal_beugel

Uit onderzoek van de Consumentenbond en Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) onder 425 Nederlanders blijkt dat dat tandartsen en orthodontisten kinderen en hun ouders onvoldoende informeren over het plaatsen van een beugel. Zo vertellen zij te weinig over de behandelmogelijkheden, de kwaliteitsverschillen tussen de beugels en de prijzen. Dat meldt de Consumentenbond. 

De Consumentenbond concludeert hiermee dat er sinds twee jaar na het laatste onderzoek nog steeds niets is veranderd in de informatievoorziening binnen de orthodontie. In 2015 werd eenzelfde soort onderzoek uitgevoerd, waarbij voorlichting ook een probleem bleek.

“Het is treurig dat het nog steeds niet op orde is. In 2015 beloofden de zorgverleners hun patiënten beter te informeren, maar er zijn het afgelopen jaar weinig verbeteringen doorgevoerd en in de transparantie over behandelingen en prijzen”, zegt directeur van de Consumentenbond Bart Combée. Zonder deze vorm van transparantie zijn patiënten niet in staat een weloverwogen keuze te maken.

Om ervoor te zorgen dat er veranderingen plaatsvinden, gaat de Consumentenbond in gesprek met de betreffende brancheorganisaties.

Door: Redactie Nationale Zorggids