Normal_rss_entry-189339

Bewuste boodschappen in televisieseries hebben effect op het gedrag van kinderen die naar die series kijken. Dat blijkt uit onderzoek van cardioloog Leonard Hofstra van Amsterdam UMC waarover hij vrijdag bericht in een artikel in het Britse medische tijdschrift The Lancet.

In de populaire KRO-NCRV serie SpangaS werd bewust een jongen gestopt die van een ongezonde naar een gezonde leefstijl overstapte. Dit heeft de jonge kijkers gemotiveerd om gezondere keuzes te maken, blijkt uit het onderzoek van Hofstra. "Samenwerking met de dramaserie-industrie is een kosteneffectieve manier om mensen een duwtje in de rug te geven naar een betere leefstijl", stelt de cardioloog.

Producent NL Film had veel baat bij de kennis van Hofstra, die zijn kennis deelde voor de verhaallijn van Otis in SpangaS. Otis is een jongen in de serie met overgewicht die ongezond leeft en beginnend diabetes type 2 heeft. Na een hartaanval van zijn vader gaat Otis gezonder leven en meer bewegen. Met socialmedia-experts van zorgverzekeraar ONVZ monitorde Hofstra in een onafhankelijk onderzoek het gedrag van kijkers op social media. Ze keken naar het socialemediagedrag, met focus op termen als gewicht, fruit, groente, diabetes en beweging.

Termen op social media

Deze termen werden op social media meer gebruikt toen de verhaallijn van ongezond naar gezond veranderde. In de controleperiode was zo’n toename niet te zien, aldus het artikel in The Lancet. Hofstra is gespecialiseerd in de preventie en behandeling van hart- en vaatziekten door gedragsbeïnvloeding en wetenschappelijke onderbouwing.

Door: ANP