Logo_38

Zorgverzekeraar VGZ wil niet betalen voor de zorg boven het zorgplafond, daarom stelt zorgaanbieder Vitalis een cliëntenstop in voor verzekerden van VGZ. Vorig jaar zijn er door Vitalis meer klanten geholpen dan vooraf was ingeschat door de zorgverzekeraars, waardoor 500 duizend euro niet vergoed werd. Dit jaar staat de organisatie weer voor een tekort, ditmaal van 1,2 miljoen euro. Een te groot bedrag om zelf te moeten betalen, laat Vitalis weten. Dat meldt Zorgvisie.

Volgens de bestuursvoorzitter van Vitalis, Erik-Jan Borgmeijer, helpt de zorgaanbieder van wijkverpleging meer mensen dan zorgverzekeraars hadden verwacht omdat cliënten bewust voor de instelling kiezen. Vitalis ziet dat steeds meer mensen kiezen voor hun wijkconcept, waarbij gewerkt wordt met vaste teams. Voor Vitalis, met een doelgroep van met name 85-plussers, is het belangrijk om zo een veilig gevoel te creëren.

Toen de zorgaanbieder met de zorgverzekeraars een zorgplafond afsprak voor 2016, gaf het al aan dat het onvoldoende zou zijn. Indien er boven het plafond uitgekomen zou worden, was overleg mogelijk. Maar de VGZ weigert tot nu toe iets aan het probleem te doen: het plafond wordt niet verhoogd. Daardoor dreigt er nu een tekort van 1,2 miljoen euro. “We nemen geen nieuwe VGZ-klanten meer aan en sturen ze, tot hun onvrede, door naar VGZ. De verzekeraar leidt die klanten naar concurrenten, die thuiszorg gaan leveren in onze locaties. Dat is een volstrekt onwenselijke situatie voor cliënten die voor ons kiezen”, zegt Borgmeijer. Ook voor Vitalis is dat onwenselijk, want het haalt het wijkconcept onderuit.

Verzekerden hebben volgens de Zorgverzekeringswet (Zvw) recht op vrije keuze van een zorgaanbieder. Maar door het instellen van de zorgplafonds, is er niets van de keuzevrijheid overgebleven, meent Kees de Vaal, voorzitter van de cliëntenraad van Vitalis. VGZ laat weten dat het puur een inschatting maakt op basis van voorgaande jaren en de demografische ontwikkelingen. De zorgverzekeraar vindt dat Vitalis hun verzekerden gewoon moet aannemen, omdat dat zo in het contract is afgesproken. Inmiddels heeft VGZ Vitalis een nieuw aanbod gedaan, maar daar is nog niet op gereageerd.

Update: VGZ laat in een reactie weten dat het er geen cliëntenstop is, maar een wachtlijst. VGZ bemiddelt waar nodig.

© Nationale Zorggids