Logo_logo_actiz

Als het aan brancheorganisatie ActiZ ligt, wordt het niet verplicht gesteld dat wachttijden voor casemanagement dementie geregistreerd moeten worden. Reden hiertoe is dat de wachttijden in de sector omlaag gaan en gemiddeld binnen de Treeknorm vallen. Verplichte registratie zou vooral leiden tot extra administratie. Dit meldt Skipr.

Minister De Jonge van Volksgezondheid heeft opdracht gegeven voor het onderzoek naar de wachttijden voor casemanagement dementie. Ongeveer 62.000 mensen maken daar op dit moment gebruik van. Nog eens 1.136 mensen staan op de wachtlijst. Zij zijn gemiddeld na 33 dagen aan de beurt. Dit ligt onder de vastgestelde termijn van de Treeknorm. Toch moesten 496 mensen langer wachten dan zes weken, maar dit is volgens ActiZ minder dan 1 procent van het totale aantal mensen dat gebruik maakt van casemanagement dementie.

Personeelstekort

Het zou daarom niet nodig zijn om de registratie van wachttijden verplicht te maken, vindt de brancheorganisatie. Het overschrijden van de Treeknorm komt voor in bepaalde regio’s en heeft vooral te maken met een tekort aan casemanagers. “Verplichte registratie van wachttijden en wachtlijsten lost dit tekort aan casemanagers dementie niet op. Het leidt alleen tot extra administratieve lasten, die op de schouders van de zorgmedewerkers terecht komen”, aldus ActiZ.

Wettelijk gezien zijn alle zorgorganisaties verplicht om hun wachttijden openbaar te maken. Hierdoor kunnen patiënten een geïnformeerde keuze maken wanneer zij zorg nodig hebben. Ook is het hierdoor voor zorgverzekeraars makkelijker om voor klanten te bemiddelen wanneer zij lang moeten wachten op bepaalde zorg en wellicht bij een andere aanbieder sneller aan de beurt zijn. Minister De Jonge heeft nog niet gereageerd op de vraag van Actiz of de verplichting tegengehouden kan worden. Ook wil ActiZ graag in gesprek met de minister om het tekort aan casemanagers aan te pakken.

Door: Redactie Nationale Zorggids