Normal_copyright_stockfreeimages_chirurg_arts_operatie

Uit het jaarverslag van Adviespunt Klokkenluiders blijkt dat de zorgsector de meeste klokkenluiders heeft. In 2015 waren er 74 nieuwe klokkenluiderszaken, 19 daarvan kwamen uit de zorg. Duidelijk is dat het aantal klokkenluiderszaken groeit. Vorig jaar kwamen 35 procent meer meldingen binnen. Dat meldt Skipr.

De categorie 'Fraude, diefstal of verduistering' staat al drie jaar op nummer één. 28 procent van de meldingen gaan hierover. Angstcultuur is goed voor 20 procent van de zaken en wordt gevolgd door  'Gevaar gezondheid, veiligheid en milieu' en 'Schending van voorschriften of regels'. Volgens het Adviespunt zijn beschuldigingen van een angstcultuur moeilijk te onderbouwen, maar wanneer het gebeurt is de leiding van de organisatie vaak de aanjager van de situatie of betrokken bij de situatie.

Als er een melding is gedaan van een misstand bij de werkgever ondervindt 85 procent daarvan negatieve gevolgen. In 22 procent van de zaken is de melder ontslagen of werd het contract niet verlengd. Ook werden gevolgen als ziek thuis zitten, pesten, bedreigen, isolatie of overplaatsing genoemd. Het Adviespunt Klokkenluiders wil dat de melder beter beschermd wordt tegen de nadelige gevolgen. Er dient een veilig meldklimaat gecreëerd te worden waarbij mensen hun mening mogen en durven geven. Een veilig meldklimaat start bij de top. Het is de verantwoordelijkheid van de top om een open cultuur uit te dragen en een kritische houding van het management en medewerkers te waarderen.

Klokkenluiders zitten in een zwakke positie, ziet het Adviespunt. Als de arbeidsovereenkomst van een melder bijvoorbeeld wordt beëindigd na een dergelijke melding en de medewerker dit wil aanvechten kan de bewijslast voor de melder zwaar zijn. Plus de kosten voor juridische bijstand kunnen hoog oplopen. Het Adviespunt zegt hierover: “Dit draagt niet bij aan een veilig meldklimaat en blijf een punt van zorg voor het adviespunt.”

©Nationale Zorggids