Normal_bureaucratie_papierwinkel

Zorgprofessionals besteden gemiddeld een kwart van hun tijd aan administratieve taken zoals het bijhouden van cliëntendossiers en rapportages. Het papierwerk neemt meer tijd in beslag dan dat het personeel zelf acceptabel vindt, waardoor andere taken minder aandacht krijgen. Uit een enquête van Berenschot onder 2.200 medewerkers in de zorg blijkt dat men 15 procent van de werktijd voor administratieve taken aanvaardbaar vindt. Dit meldt Zorgvisie. 

De deelnemers aan de enquête hekelen de administratieve lasten die bij hun werk horen, omdat het proces vaak niet efficiënt is. Vooral in de geestelijke gezondheidszorg kampen werknemers met veel papierwerk, door de snelle doorloop van cliënten en hun bijbehorende dossiers. In de ggz ervaart 96 procent van de werknemers administratieve taken als belastend. In de gehandicaptenzorg ligt dat aantal op 85 procent, in de ouderenzorg is dat 82 procent.

Hoewel het bijhouden van dossiers, correspondentie en rapportages wel als belangrijke onderdelen van het werk worden gezien, neemt het volgens de ondervraagden te veel tijd in beslag. Door de tijd die medewerkers eraan besteden te verlagen, zou bovendien veel geld bespaard kunnen worden, zo concludeert Berenschot-onderzoeker Marvin Hanekamp. Door de administratieve lasten te verlagen van 25 naar 15 procent, kan volgens hem zo'n twee miljard euro bespaard worden.

Slimmer roosteren, betere ict en meer gebruik van mobiele apparatuur zou het papierwerk voor het zorgpersoneel kunnen verminderen. “Het is vooral een kwestie van slim organiseren. Zorgaanbieders doen er goed aan te kijken naar de noodzaak en omvang van registraties en de manier waarop ze dat hebben geregeld”, aldus Hanekamp.

Door: Redactie Nationale Zorggids