Normal_erasmus_universiteit_rotterdam_2_eur

De zorginkoop moet gericht zijn op het bereiken van de beste waarde voor de patiënt; met andere woorden, de best mogelijke zorguitkomsten per bestede euro. Dat stelde Erik van Raaij, hoogleraar Inkoop en Leveranciersmanagement in de Zorg aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en het instituut Beleid & Management Gezondheidszorg (iBMG) in zijn oratie op 14 oktober 2016. Bij de inkoop van zorg een is een hoog volwassenheidsniveau noodzakelijk, aldus Van Raaij. Dat meldt Erasmus Universiteit. 

Veel landen in de wereld kampen met de uitdaging van toenemende zorgkosten, die vaak harder stijgen dan het BNP of het besteedbaar inkomen. In een poging de zorgkosten te beheersen, maar ook om kwaliteit en toegankelijkheid te bevorderen, hebben overheden een splitsing tussen inkoop en levering van zorg in het zorgsysteem ingevoerd. Financiers van de zorg (zoals lokale overheden, werkgevers, zorgverzekeraars) vervullen de rol van zorginkopers; ze selecteren zorgaanbieders, contracteren zorgaanbieders en beheren inkooprelaties met gecontracteerde aanbieders, inkoop van zorg.

Tegelijkertijd vindt er ook inkoop voor de zorg plaats. Zorgaanbieders zoals ziekenhuizen, klinieken en huisartsen moeten ook leveranciers van medische en niet-medische goederen en diensten selecteren, contracteren en relaties met deze leveranciers beheren. Beide soorten inkoop- en leveranciersmanagement in de zorg moeten professioneel geschieden om de financiële houdbaarheid van de zorgsector te waarborgen.

Van Raaij betoogt dat inkoop met hoge volwassenheid start vanuit het perspectief van de eindgebruiker, en in de zorg is dat de patiënt. Inkoop van zorg en inkoop voor de zorg moeten beiden gericht zijn op het bereiken van de beste waarde voor de patiënt. Momenteel kampt inkoop- en leveranciersmanagement in de zorg met een gebrek aan vertrouwen tussen betrokken partijen.

Van Raaij stelt dat verzekeraars, lokale overheden, zorgverleners en leveranciers dit moeten veranderen in een zogenaamde 'positive-sum game’, gebaseerd op vertrouwen tussen de partners. Door betere samenwerking kunnen inkopers samen met partner-leveranciers waarde voor de patiënt realiseren tegen de best mogelijk condities.

Door: Redactie Nationale Zorggids