Normal_oor

Bedrijven die oordopjes verkopen, zijn hard aan het groeien. Dit komt omdat er steeds meer oordopjes worden verkocht aan jongeren. Dit lijkt het resultaat te zijn van een bewustwordingscampagne die jongeren moet aanzetten om hun gehoor beter te beschermen. Dat meldt de NOS.

Bij Alpine groeide de verkoop met ruim 50 procent per jaar en bij Comfoor/Pluggerz met 30 procent. Onder andere bij festivals en discotheken zijn de oordopjes, voor de jongeren goed zichtbaar, te koop.

"We nemen elk jaar een heleboel nieuwe mensen aan", zegt directeur Jeroen Verdam van Pluggerz. "Het aantal medewerkers is in drie, vier jaar tijd verdubbeld. Ook werken we steeds meer met mensen van sociale werkplaatsen om de oordoppen in elkaar te zetten en in te pakken. Dat doen we liever in Nederland dan bijvoorbeeld in China."

Jongeren die kampen met gehoorschade hebben onder andere te maken met een blijvende hoge pieptoon in de oren. Ook hebben zij moeite om mensen te verstaan als er meerdere mensen in één ruimte zitten. 

© Nationale Zorggids