Normal_file_auto

De Universiteit Maastricht gaat de invloed van een nieuw slaapmiddel op de rijvaardigheid testen. Het nieuwe slaapmiddel werkt anders dan traditionele slaapmiddelen en voordat hij op de markt gebracht mag worden moeten er daarom clinical trials uitgevoerd worden. De helft van de proefpersonen voor deze studie moet 65 jaar of ouder zijn, omdat zij de grootste doelgroep van het slaapmiddel vertegenwoordigen. De proefpersonen gaan onder begeleiding aan het verkeer deelnemen. Dit meldt de Universiteit Maastricht. 

Traditionele slaapmiddelen vallen onder de 'benzodiazepines', die eenvoudig gezegd de neurotransmitter in de hersenen stimuleren die betrokken is bij bijvoorbeeld spierontspanning en slaperigheid. Dit nieuwe middel heeft een ander werkingsmechanisme: het remt de neurotransmitter die verantwoordelijk is voor onder meer opwinding en wakker blijven. Deze 'orexine antagonist' zou veel minder restwerking moeten hebben de ochtend na inname. De onderzoeksvraag is dan ook of het middel, dat 's avonds voor het slapen ingenomen wordt, de volgende ochtend voldoende is uitgewerkt zodat de gebruiker veilig kan autorijden.
 
Hiervoor krijgen 48 vrijwilligers zeven avonden achter elkaar voor het slapengaan een slaappil: ofwel het nieuwe slaapmiddel in twee verschillende doseringen, ofwel een placebo, ofwel een al bekend slaapmiddel. Na de eerste nacht en na de zevende gaan ze met een speciale testauto en onder begeleiding van een rij-instructeur, een uur op de snelweg rijden. De rijvaardigheid wordt gemeten, waarbij met name de mate van 'slingeren' op de weg een wetenschappelijk bewezen indicatie is van slaperigheid.
 
Uiteindelijk zal het middel waarschijnlijk voornamelijk door ouderen gebruikt worden en deze groep wordt daarom ook nadrukkelijk betrokken bij dit onderzoek. De helft van de vrijwilligers zal tussen de 21 en 64 jaar zijn en de andere helft 65 jaar en ouder. De hele studie zal naar verwachting in totaal ongeveer achttien maanden duren.
 
© Nationale Zorggids