Normal_rechtszaak_hamer_rechtbank2

De drie grootste zorgverzekeraars van Nederland (CZ, Zilveren Kruis en VGZ) hebben toezichthouder Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor de rechter gesleept. De NZa publiceerde in december een rapport waaruit bleek dat de zorgverzekeraars fouten maken bij het beantwoorden van vragen van klanten. Dat meldt De Telegraaf.

CZ, Zilveren Kruis en VGZ kunnen het volgens De Telegraaf niet verkroppen dat er per bedrijf geen overzicht van de hoeveelheid gemaakte fouten openbaar is gemaakt. De zorgverzekeraars willen er voorlopig pas iets over zeggen als het College van Beroep voor het Bedrijfsleven vandaag uitspraak doet.

Vanwege de uitkomsten van het onderzoek gaat de toezichthouder maatregelen nemen. Zij vindt het belangrijk dat verzekerden de juiste informatie krijgen over hun toekomstige polis. De verzekeraars moesten vandaag hun zaakjes op orde hebben, maar stonden maandag voor de rechters van het College voor Beroep in het Bedrijfsleven. Ze willen dat de aanwijzing die door de NZa is gegeven wordt opgeheven. Tijdens de zitting hekelden CZ, Zilveren Kruis en VGZ dat er niet per verzekeraar precies is aangeven hoeveel fouten er zijn gemaakt.

In opdracht van de NZa pleegde TNS Nipo 1.500 telefoontjes naar zorgverzekeraars. De onderzoekers deden alsof ze een consument waren en stelden vragen over onderwerpen die zorgverzekeraars regelmatig krijgen. Een uitkomst van het onderzoek is dat kleine zorgverzekeraars beter scoren dan de grote organisaties. Zorg en Zekerheid en De Friesland Zorgverzekeraars haalden de hoogste score (90 procent van de vragen goed). De slechtst scorende zorgverzekeraar beantwoordde slechts 22 procent goed. Welke dat is, maakte de NZa niet bekend. 

Update: Het College voor Beroep in het Bedrijfsleven heeft geoordeeld dat de NZa te streng is geweest voor de verzekeraars. De NZa had formulieren van elk telefoontje moeten vrijgeven. De drie verzekeraars krijgen langer de tijd om hun klantenservice op orde te krijgen. 

© Nationale Zorggids