Normal_telefoon_oud_1

De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) heeft vorig jaar meer klachten ontvangen dan 2014. Het aantal behandelde geschillen is echter gedaald. In 2015 handelde SKGZ 2.650 klachten en 502 geschillen af. Het jaar ervoor handelde het 2.400 klachten af, 11 procent minder. Het totaal aantal contactmomenten is met 31 procent gestegen ten opzichte van 2014. Enkele nieuwe klachten die de stichting ontving gingen over het persoonsgebonden budget verpleging en verzorging (pgb vv). Dit wordt sinds vorig jaar gedekt door de zorgverzekering, zo meldt SKGZ.

De SKGZ wijt de toename van het aantal klachten aan de gewijzigde manier van registreren in verband met het inwerking treden van de Implementatiewet. De nieuwe klachten die zijn binnengekomen over het pgb vv gaan over de hoogte hiervan ten opzichte van de oudere regeling, de indicatie, het beheer ervan en de hoogte van het tarief.

Verder wil de stichting aandacht voor drie kwesties die vaak voor problemen zorgen: het inloggen met DiGiD en sms, gecontracteerde zorgaanbieders en geneesmiddelen. Op de websites van een aantal zorgverzekeraars is het verplicht om in te loggen met DigiD, maar niet iedereen heeft DigiD of een geschikte telefoon waarop een sms-bericht met inlogcode ontvangen kan worden. Een andere klacht is de kwaliteit van de gecontracteerde zorgaanbieder. Verzekeraars verwijzen bij een klacht vaak door naar de zorgaanbieder, maar mocht deze geen geschikte oplossing bieden, dan moet de verzekeraar inspringen. Deze weet namelijk ook wat voor afspraken er zijn gemaakt.

SKGZ ontvangt regelmatig klachten over niet-beschikbare preferente geneesmiddelen. Consumenten maken zich zorgen over het geneesmiddelentekort, SKGZ beveelt aan om hier rekening mee te houden bij de inkoop van geneesmiddelen. En te zorgen voor voldoende spreiding over verschillende leveranciers. 

© Nationale Zorggids