Normal_notities__papieren__administratie__boekhouding__rapporten

Zorgkantoren willen dat bij de inkoop van zorg in de Wet langdurige zorg (Wlz) meer aandacht wordt besteed aan maatwerk. Ook willen ze verdergaan met het dialoogmodel, zo blijkt uit het inkoopkader Wlz 2017, gepubliceerd door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) Dat meldt Zorgvisie.

Uit de evaluatie van vorig blijkt dat er over de zorginkoop in 2016 veel verwarring was ontstaan.  Het dialoogmodel zorgde vooral voor veel vertraging in het contracteringsproces. Voor 2017 zetten de zorgkantoren weer in op dit model. Bij de geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en verpleging & verzorging zijn de inkoopplannen grotendeels gelijk.

Van Rijn vraagt in het kader van 'Waardigheid en Trots' om aandacht te hebben voor meer keuze in aanbod en aanbieder. Daar spelen de zorgkantoren nu op in. “Naast de aanhoudende focus op kwaliteitsverbetering in de Wlz, zoals verwoord in de verschillende kwaliteitskaders, Waardigheid en Trots en het plan voor de GSZ, is er nu een uitdrukkelijke oproep om betere invulling van individuele wensen van cliënten mogelijk te maken”, aldus ZN in de contouren van het inkoopkader voor de Wlz. Daarom moeten zorgkantoren in gesprek met zorgaanbieders die nu nog geen contract hebben voor de Wlz.

De zorgkantoren hebben vijf uitgangspunten vastgesteld voor de zorginkoop van volgend jaar. Als eerste wordt de cliënt centraal gesteld. Ook moet de zichtbaarheid van een zorgkantoor vergroot worden door cliëntraden een rol te geven bij de zorginkoop. Verder willen de zorgkantoren met instellingen in gesprek over maatwerk en administratieve lasten. Maatwerk moet gestimuleerd worden en administratieve lasten moeten ze zien voorkomen. Als laatste gaat de aandacht naar doelmatigheid waarbij zorgkantoren binnen de contracteerruimte willen blijven, maar tegelijkertijd wel invulling kunnen blijven geven aan de zorgplicht.

©Nationale Zorggids