Campagne Offline influencers voor jongeren met ingrijpende jeugdervaringen

Hoe kunnen we jongeren met ingrijpende jeugdervaringen helpen? Dat blijkt een vraag die veel bij volwassenen speelt. Ze willen namelijk wel helpen, maar hebben hier geen handvatten voor. Tegelijkertijd vinden jongeren het moeilijk om over hun ervaringen te praten of willen ze dat helemaal niet. Dit blijkt uit onderzoek van psychologen onder 1600 jongeren en volwassenen, meldt NOS. 

Ongeveer 25 procent van de Nederlandse jongeren heeft twee of meer traumatische jeugdervaringen, of last van prestatiedruk. De gevolgen zijn heel groot, op mentaal maar ook op fysiek vlak. Zo kunnen ze uiteindelijk chronische pijnklachten krijgen, hart- en vaatziekten ontwikkelen en hebben ze een verhoogd risico op infecties door chronische stress. En dit zijn alleen de lichamelijke gevolgen. Praten kan heel veel oplossen, ook als dat met ouders of andere familieleden is, maar lost ook niet alles op. “Het gevoel hebben dat iemand erbij hoort is erg belangrijk”, zegt onderzoekscoördinator en psycholoog Anne Marsman.

Jongeren vinden het fijn om iemand te hebben die luistert, positieve ervaringen creert en zichzelf blijft. Ze vragen geduld, voorspelbaarheid en af en toe om een compliment.

Campagne Offline influencers

De Vereniging Samenwerkende Gezondheidsfondsen start met de campagne Offline influencers om volwassenen bewust te maken van de positieve invloed die zij kunnen hebben op jongeren met een trauma. Televisie- en bioscoopspotjes belichten het belang van offline influencers als familie, buren, docenten en trainers. Natuurlijk kan een zwaar gesprek voeren een drempel voor hen zijn, omdat ze er niet voor hebben geleerd. Maar door samen met de jongere de hond uit te laten, hem of haar uit te nodigen voor een knuffelsessie met een kat of te voetballen, kan iemand al veel steun geven.

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky