Normal_12408

UTRECHT - Een heldere en open communicatie tussen zorgverlener en patiënt kan zowel onder- als overbehandeling voorkomen. Dat stelde hoogleraar communicatie in de gezondheidszorg Sandra van Dulmen afgelopen vrijdag in haar oratie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, zo meldt het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg NIVEL.

Bovendien versterkt het de zelfmanagement van patiënten en voorkomt dit het niet opvolgen van behandeladviezen. Volgens de hoogleraar moet er daarom meer aandacht worden besteed aan ‘een goed gesprek' tussen de zorgverlener en de patiënt.

"[...] als extra tijd voor een goed gesprek gehonoreerd zou worden, zou dit patiënten, de kwaliteit van zorg en de zorgkosten ten goede komen", zegt Van Dulmen. "Vooralsnog sneuvelt een goed gesprek echter vaak door gebrek aan tijd en geld."

Andere benaderingen richting de patiënten, zoals groepsconsulten en contacten via internet zijn volgens Van Dulmen echter nog te weinig getest en in de praktijk gebracht. Bij de zoektocht van nieuwe consultvormen moeten bovendien de wensen en behoeften van de patiënt centraal staan en elke keer worden bekeken in hoeverre dit de kwaliteit van zorg verbetert.

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz