Apotheek

AMSTERDAM - Apothekers zouden zich voor oudere migranten meer kunnen profileren als zorgverleners die niet alleen medicijnen geven, maar ook advies en ondersteuning. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Verantwoord Medicijnengebruik (IVM), onderzoeksinstituut NIVEL en het Farmaceutisch Bureau Amsterdam (FBA).

Studenten interviewden voor het onderzoek bijna 200 Amsterdamse ouderen met een Chinese, Turkse en Surinaamse achtergrond.

Daaruit blijkt dat Turkse en Chinese ouderen de meeste problemen hebben in de apotheek, vooral vanwege taalbarrières. Die taalproblemen zijn bij de laatste groep ouderen het grootst omdat zij de apothekers niet kan verstaan en de etiketten, bijsluiters en andere voorlichtingsmaterialen niet kan lezen. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat Turkse ouderen het vaakst nog zelf een apotheek bezoeken, tussen de zeven en twaalf keer per jaar.

Verder hebben migranten op leeftijd vergeleken met autochtone ouderen vaker een gezondheidsachterstand. Ze hebben meer aandoeningen, hebben er meer last van en slikken ook veel medicijnen. Hoge bloeddruk, diabetes en een te hoog cholesterol komen het meest voor.

De wetenschappers denken dat de apothekers naast het geven van advies en ondersteuning, er ook goed aan doen zich te verzekeren dat iemand kan communiceren met deze ouderen.

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz