Normal_werk__2__rekenen_factuur_rekening_economie

Consumenten controleren de zorgrekeningen steeds kritischer. Vooral de hoogte van de rekening en de juistheid van de bedragen worden scherper gecontroleerd. Dat blijkt uit een onderzoek van Geld.nl. 

Het eigen risico in de zorgverzekering is de belangrijkste motivatie voor consumenten om de rekening te controleren, constateren zorgverzekeraars Eno, Achmea en CZ. Sinds het stijgen van het eigen risico krijgen zij meer vragen of opmerkingen van consumenten naar aanleiding van een rekening. Daarnaast wordt er vaker melding gemaakt van incorrecte facturen. Consumenten komen  zelf met ideeën over hoe er bespaard kan worden op de zorgkosten en laten het weten als zij het niet eens zijn met de hoogte van bepaalde kosten.

Sieto de Vries van Geld.nl vindt dit een goede ontwikkeling. 'Het is belangrijk dat je als consument je zorgrekening goed controleert. Zo voorkom je dat je zelf te veel betaalt voor de zorg die je krijgt. Bovendien kunnen probleempunten alleen aangepakt worden als verzekeraars weten waar deze liggen. Wij hopen dan ook dat de verzekeraars de vragen en opmerkingen van de consument oppikken en er mee aan de slag gaan.'

Als mogelijke oorzaak van de alertheid bij consumenten wordt de invloed van berichtgeving in de media over fraude en verspilling genoemd, maar de zorgverzekeraars kunnen hiervan geen exacte cijfers geven. Wel zien ze een piek in het aantal meldingen op het moment dat de verspilling en fraude in het nieuws zijn, zeker als het gaat om de kosten die de consument vanuit het eigen risico betaalt.

© Nationale Zorggids