Logo_logo_nederlandse_zorgautoriteit

De informatie die ggz-aanbieders op hun website bieden over wachttijden is nog onvolledig. Het is te vaak niet duidelijk hoe lang een patiënt op een behandeling moet wachten, blijkt uit een controle van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onder 350 ggz-aanbieders. Sinds 1 april zijn aanbieders in de ggz verplicht om informatie hierover te vermelden op de website. Dat meldt de NZa.

Op de meeste websites van de 350 aanbieders staat wel hoe lang het duurt voordat het eerste gesprek kan worden ingepland. Maar wat vaak buiten beschouwing wordt gelaten is dat de wachttijd verschilt per verzekeraar of dat een verzekeraar als bemiddelaar kan fungeren indien de wachttijd te lang is. Dit is belangrijke informatie voor patiënten, want hun zorgverzekeraar kan er voor zorgen dat ze worden doorverwezen naar een andere aanbieder met een kleinere wachtlijst.

Ggz-aanbieders waarvan de website niet op orde was hebben inmiddels een bericht ontvangen van de NZa, een deel heeft de informatie al aangepast. De zorgautoriteit roept de overige ggz-aanbieders via brancheverenigingen op om hun website aan te passen. Ook gaat de NZa controleren of zorgverzekeraars goed hebben bijgehouden welke zorgaanbieders lange wachttijden hebben. Zij dienen goed te kunnen overzien naar welke aanbieder ze kunnen doorverwijzen. 

©Nationale Zorggids