Normal_9332

AMSTERDAM - Scholing in slechtnieuwsgesprekken wordt op elke universiteit in Nederland anders aangeboden en zou in het algemeen over meer tijd moeten worden gespreid, zo meldt het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG).

Onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen concluderen dat zowel de timing als de methodiek van de scholing per universiteit verschilt.

Zowel studenten als cursuscoördinatoren werd vlak na de cursus en vlak voor het eind van de geneeskundestudie naar hun mening gevraagd over het brengen van slecht nieuws.

De meeste opleidingen bleken het lesprogramma niet over een lange periode uit te smeren, terwijl dat de beste leermethode zou zijn.

Over het algemeen waren de studenten tevreden over de manier waarop de cursus aangeboden werd, al vond een aantal dat de lesstof beter in latere studiejaren gegeven kan worden, en niet in het tweede of derde jaar.

Het advies van de onderzoekers is dat de cursus over een langere periode moet worden uitgesmeerd. Tevens zouden de slechtnieuwsgesprekken die studenten tijdens hun praktijkervaring voeren, geëvalueerd moeten worden.

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz