Normal_bureaucratie_medisch_zorg_administratie_rekening

Zorgkantoren hebben voor de inkoop van de langdurige zorg in 2018 afspraken gemaakt voor één duidelijk landelijk kader. Hiermee worden de verschillen van de zorginkoop binnen de Wet langdurige zorg (Wlz) per zorgkantoor kleiner. Individuele kantoren hoeven op deze manier alleen nog beleid op te stellen voor regionale zaken. Dat meldt Zorgverzekeraars Nederland (ZN).

Een duidelijk landelijk kader moet zorgen voor meer samenwerking en meer afspraken op basis van vertrouwen. Ook wordt er gewerkt aan een vereenvoudiging en vermindering van de administratieve lasten.
“We zijn blij dat we vanaf 2018 aan kunnen sluiten bij de kwaliteitskaders van de sectoren en de verbeterplannen die daaruit voortkomen. De methodiek en ontwikkelplannen laten we daarom vervallen in de contractering voor 2018”, zo staat in het rapport ‘Contouren contracteringsbeleid zorgkantoren Wlz 2018’.

In het rapport staan tevens de afspraken over het regionaal vaststellen van het tariefpercentage, de ontwikkelruimte om knelpunten op te lossen en innovatie te stimuleren en het besluit om bij de bekostiging de keuze van de klant te volgen. De klant zou keuze moeten ervaren bij de invulling van de zorgvraag. Dit geldt voor keuze van zorgaanbieder, maar ook de keuze voor de leveringsvorm en zorgoplossingen.

Zorgaanbieders die in 2017 al een contract voor Wlz hadden, krijgen – mits zij voldoen aan alle geschiktheidseisen – een meerjarencontract tot en met 2020. In een apart document wordt duidelijk wat de voorwaarden zijn voor nieuwe Wlz-aanbieders. “Wij kunnen op deze manier beter aansluiten bij de informatiebehoefte van nieuwe (tussentijdse) toetreders. Zo maken we een contract voor Wlz toegankelijker voor nieuwe zorgaanbieders die voorzien in de vragen van onze klanten.”

Door: Redactie Nationale Zorggids