Logo_logo_actiz

Elk jaar maken zorgorganisaties in de Wet langdurige zorg afspraken met zorgkantoren over de prijs, het volume en de kwaliteit van de zorg voor het volgende kalenderjaar. Uit een evaluatie van ActiZ blijkt dat zorgorganisaties een positieve verandering ervaren in hun dialoog met het zorgkantoor. De vorig jaar ingezette trend zet zich door: er is sprake van een beter gesprek tussen het zorgkantoor en de zorgorganisatie over kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg. Wlz-uitvoerders, waartoe de zorgkantoren behoren, hebben het afgelopen jaar voor het eerst ingekocht op basis van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg ‘Samen leren en verbeteren’. Dat meldt ActiZ. 

Ook blijkt dat er meer ruimte is voor persoonsvolgende bekostiging, waarbij het geld de keuze van de cliënt volgt. Zorgorganisaties lopen echter nog steeds een risico, aangezien ze pas laat in het jaar weten of de geleverde zorg daadwerkelijk bekostigd wordt. Als het regiobudget is uitgeput volgt er namelijk alsnog een budgetmodel met plafond of wordt het tarief alsnog naar beneden bijgesteld.

Helaas korten alle Wlz-uitvoerders in 2018 wederom zelf op het NZa-tarief. De tarieven komen 3 tot 6,5 procent lager uit dan het landelijk vastgestelde tarief door de NZa. ActiZ pleit net als vorig jaar voor landelijk vaste reële tarieven om te kunnen voldoen aan de vereiste zorg en behandeling.

Zorgorganisaties hebben behoefte aan meerjarenafspraken. 44 procent van de zorgorganisaties heeft voor het eerst voor 2018-2020 een meerjarenafspraak gemaakt met het zorgkantoor. Daarnaast had 45 procent al een doorlopende meerjarenafspraak voor 2017 en 2018 of een andere meerjarenafspraak. Bij slechts 15 procent van de zorgorganisaties heeft de meerjarenafspraak ook betrekking op de tarieven. Van de respondenten die een doorlopende meerjarenafspraak hadden, geeft 61 procent aan dat er sprake was van een vermindering in de administratieve lasten bij de zorgcontractering 2018.
 
Er zijn enkele verbeterpunten, waaronder het maken van afspraken over behandeling, waar clienten recht op hebben, inzicht over wat er aan zorg en behandeling wordt vergoed en zorgorganisaties willen echte meerjarenafspraken met het zorgkantoor aangaan.  

Door: Redactie Nationale Zorggids